Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym, które wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2021 r. rozszerzają obowiązki kierującego pojazdem. Piesi zyskają większe prawa przechodząc po przejściu dla pieszych nałożone na nich zostaną również nowe dodatkowe obowiązki. Nowe przepisy zawierają również regulacje dotyczące tzw. „jazdy na zderzaku” i zmiany limitów prędkości.
Prezydent RP w dniu 8 marca 2021 r. podpisał ustawę wprowadzającą istotne zmiany w przepisach dotyczących ruchu drogowego.
Przepisy ustawy z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, które wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2021 r. rozszerzają obowiązki kierującego pojazdem poprzez udzielenie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych.
Kierujący pojazdem zbliżający się do przejścia dla pieszych poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, jest obowiązany do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, a także do ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście.
Do 1 czerwca 2021r pieszy miał pierwszeństwo przed pojazdem jeśli znajdował się na przejściu dla pieszych. Nowe przepisy zakładają, że kierujący pojazdem będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa, który dopiero zamierza wejść na pasy. W praktyce będzie to oznaczało, że jeżeli pieszy czeka na przejściu dla pieszych aby przejść przez jezdnię, to kierujący pojazdem będzie zobowiązany takiego pieszego przepuścić.
Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych nadal będzie spoczywał obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.
Ważne - nowy obowiązek dla pieszych
Pieszemu podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko przez jezdnię zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.