Czego można żądać od sprzedawcy, gdy towar jest niezgodny z umową?
Radca prawny Agata Gąsecka 22 październik 2023
Czego można żądać od sprzedawcy, gdy towar jest niezgodny z umową?
Podstawą do określenia żądań konsumenta jest ponowne odniesienie się do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.).
W art. art. 43d i art. 43e ustawodawca sprecyzował nam z jakimi żądaniami i kiedy może wystąpić konsument do sprzedawcy. A zatem przyjmując, że zakupiony przez nas towar jest niezgodny z umową konsument może złożyć reklamację i żądać:
- naprawy towaru,
- wymiany towaru.
Czy sprzedawca może odmówić naprawy, wymiany albo zamienić jedno roszczenie konsumenta i zrealizować drugie?
Tak, taka sytuacja może mieć miejsce. Teoretycznie wybór pomiędzy wymianą a naprawą należy do konsumenta, ale jeżeli jednak spełnienie żądania konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla sprzedawcy, to może on:
- wymienić towar – zamiast go naprawić,
- naprawić towar – zamiast go wymienić.
Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Nadmierne koszty dla przedsiębiorcy, czyli jakie?
Przy ocenie nadmierności kosztów dla przedsiębiorcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Jak szybko powinna nastąpić wymiana lub naprawa?
Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od chwili, w której został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył. Koszty naprawy lub wymiany ponosi sprzedawca, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów (art. 43d ust. 4 ustawy).
Dalsze działania konsumenta uzależnione są od reakcji sprzedawcy dlatego też jeśli sprzedawca:
- odmówił naprawy lub wymiany towaru,
- nie naprawił lub nie wymienił towaru,
- próbował naprawić lub wymienić, ale towar nadal jest niezgodny z umową,
- oświadczył, że nie naprawi lub nie wymieni towaru w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,
to konsument ma prawo do:
- żądania obniżenia ceny
- odstąpienia od umowy – jeżeli wada jest istotna
Co ważne – jeśli brak zgodności z umową jest istotny, konsument może żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy, bez uprzedniego skorzystania z prawa do żądania naprawy lub wymiany.
Jak wskazać cenę obniżoną?
Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.
Ile czasu ma sprzedawca na zwrot środków pieniężnych?
Sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.