SzukajRadcy.pl

Porady radców prawnych

Czego można żądać od sprzedawcy, gdy towar jest niezgodny z umową?

Czego można żądać od sprzedawcy, gdy towar jest niezgodny z umową?

Czego można żądać od sprzedawcy, gdy towar jest niezgodny z umową?

Radca prawny Agata Gąsecka 22 październik 2023

Czego można żądać od sprzedawcy, gdy towar jest niezgodny z umową?

Podstawą do określenia żądań konsumenta jest ponowne odniesienie się do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.).

W art. art. 43d i art. 43e ustawodawca sprecyzował nam z jakimi żądaniami i kiedy może wystąpić konsument do sprzedawcy. A zatem przyjmując, że zakupiony przez nas towar jest niezgodny z umową konsument może złożyć reklamację i żądać:

  1. naprawy towaru,
  2. wymiany towaru.

Czy sprzedawca może odmówić naprawy, wymiany albo zamienić jedno roszczenie konsumenta i zrealizować drugie?

Tak, taka sytuacja może mieć miejsce. Teoretycznie wybór pomiędzy wymianą a naprawą należy do konsumenta, ale jeżeli jednak spełnienie żądania konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla sprzedawcy, to może on:

  • wymienić towar – zamiast go naprawić,
  • naprawić towar – zamiast go wymienić.

Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

Nadmierne koszty dla przedsiębiorcy, czyli jakie?

Przy ocenie nadmierności kosztów dla przedsiębiorcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

Jak szybko powinna nastąpić wymiana lub naprawa?

Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od chwili, w której został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył. Koszty naprawy lub wymiany ponosi sprzedawca, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów (art. 43d ust. 4 ustawy).

Dalsze działania konsumenta uzależnione są od reakcji sprzedawcy dlatego też jeśli sprzedawca:

  1. odmówił naprawy lub wymiany towaru,
  2. nie naprawił lub nie wymienił towaru,
  3. próbował naprawić lub wymienić, ale towar nadal jest niezgodny z umową,
  4. oświadczył, że nie naprawi lub nie wymieni towaru w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,

to konsument ma prawo do:

  1. żądania obniżenia ceny
  2. odstąpienia od umowy – jeżeli wada jest istotna

Co ważne – jeśli brak zgodności z umową jest istotny, konsument może żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy, bez uprzedniego skorzystania z prawa do żądania naprawy lub wymiany.

Jak wskazać cenę obniżoną?

Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.

Ile czasu ma sprzedawca na zwrot środków pieniężnych?

Sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.

Autor porady:
Data utworzenia:
29.10.2023

    Wyślij wiadomość

    Wiadomość jest przekazywana bezpośrednio do wybranego radcy prawnego

    Dane osobowe są przetwarzane przez Krajową Izbę Radców Prawnych z siedzibą w Warszawie, przy ul. Powązkowskiej 15 wyłącznie w celu przesłania korespondencji do wybranego radcy prawnego. Podanie danych jest niezbędne w celu realizacji kontaktu. Dalsza korespondencja następuje poza systemem szukajradcy.pl. Kliknij tutaj jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o przetwarzaniu Twoich danych osobowych.