SzukajRadcy.pl

Porady radców prawnych

Co to jest znak towarowy?

Co to jest znak towarowy?

Znak towarowy to element odróżniający towary lub usługi jednego przedsiębiorcy od identycznych rodzajowo towarów lub usług innego przedsiębiorcy. Jest to definicja bardzo uproszczona, ale wskazująca na główną funkcję znaku towarowego oraz jego podstawowe rozumienie.

 

Przykładowo, takimi znakami towarowymi są dobrze nam znane loga Coca-Coli oraz Pepsi. Są one umieszczane na towarach – w tym przypadku zawsze są głównymi elementami etykiet przyklejonych na butelki z napojami. Towary które są oznaczone tymi znakami są rodzajowo identyczne – stanowią napoje gazowane potocznie zwane colą. Przy czym poza Coca-Colą i Pepsi, na rynku jest jeszcze wiele innych napojów tego typu. Jesteśmy w stanie je od siebie odróżnić właśnie dzięki tym znakom towarowym.

 

Jak wynika z powyższego przykładu, znaki towarowe zawsze są połączone z określonymi towarami lub usługami (z wyjątkiem znaków renomowanych ale o tym w innym artykule). Zgłaszając znak, w zgłoszeniu zawsze musimy wskazać konkretne usługi albo/i towary, jakie zamierzamy oznaczać naszym znakiem towarowym, umieszczając je w wykazie. Owe towary i usługi są uporządkowane w tzw. Klasyfikacji Nicejskiej, która obejmuje łącznie 34 klasy towarowe oraz 11 klas usługowych.

 

Wybranie właściwych pojęć z Klasyfikacji Nicejskiej oraz ułożenie ich w wykaz towarów i usług może być niekiedy bardzo czasochłonne, ale warto poświęcić na to więcej czasu. Należy bowiem pamiętać, że po zgłoszeniu znaku do urzędu nie możemy do niego już niczego dodać, możemy tylko coś odjąć. Jeśli zatem po zgłoszeniu naszego znaku przypomni nam się, że chcemy nim oznaczać jeszcze coś spoza zgłoszonego wykazu towarów i usług, to będziemy musieli dokonać zgłoszenia nowego znaku. Ponadto, wybrane przez nas towary i usługi muszą zostać przyporządkowane właściwym im klasom, co niekiedy nie jest proste. Zdarza się bowiem, iż nasze towary lub usługi w ogóle nie są zawarte w Klasyfikacji Nicejskiej.

 

Wracając do samych znaków, wiemy już że znakiem może być logo, takie jak to logo na butelkach Coca-Coli, stanowiące połączenie słów oraz grafiki i kolorów, ale nie tylko. Może to być też słowo, zwrot słowny, także wyrazy obcojęzyczne, grafika pozbawiona wyrazów, kształt, powtarzalny wzór (inaczej: deseń), dźwięk, plik multimedialny, pozycja jakiegoś elementu względem innego elementu (znak pozycyjny) czy kolor. Co do zasady, wszystko może być znakiem towarowym, pod warunkiem że spełnia ustawowe wymogi.

 

Pierwszym z tych wymogów jest wspomniana na początku zdolności odróżniania towarów czy usług jednego przedsiębiorstwa od towarów / usług innego przedsiębiorstwa. Przede wszystkim oznacza to tyle, że nie mogą być znakami towarowymi elementy które np. wprost opisują dany towar, wskazując na jego cechy.

 

Przykładowo, urząd odmówi rejestracji znaku towarowego słownego „rower”, zgłoszonego do oznaczania rowerów. Dlaczego? Bo to słowo wprost opisuje towar. Co więcej, rejestracja takiego znaku by oznaczała, że nikt inny nie będzie mógł używać słowa „rower” dla rowerów. Wreszcie, odbiorcy są przyzwyczajeni do tego, że takie proste słowa o wręcz oczywistym znaczeniu nie są używane jako znaki towarowe. Co do zasady, znakami towarowymi (czy ogólniej: markami) są nazwy fantazyjne. W przypadku rowerów takimi nazwami są np. Cube, Romet, czy Muvike, ale nie „rower”, „siodełko”, czy „szprycha”.

 

Drugim niezbędnym warunkiem jest możliwość przedstawienia danego oznaczenia w rejestrze w sposób pozwalający na ustalenie dokładnego przedmiotu ochrony. Co do zasady jakieś 99 % oznaczeń zgłaszanych do ochrony jako znaki towarowe spełnia ten wymóg, więc nie warto poświęcać temu tematowi więcej uwagi.

 

Jako jedynie ciekawostkę, warto wspomnieć, że znakami które nie spełniają omawianego wymogu są np. znaki zapachowe. Jest to spowodowane tym, że obecna technologia nie pozwala na jasne i precyzyjne  przedstawienie znaku zapachowego, m.in. z uwagi na to, że każdy z nas inaczej odczuwa zapachy. Znak towarowy musi zaś być postrzegany identycznie przez każdego z odbiorcę. W przypadku tradycyjnych znaków, składających się ze słów, czy grafiki, takiego problemu nie ma.

 

Tematyka znaków towarowych, nie jest łatwa. Powyższy artykuł dotyka jedynie jej niewielkiego zakresu. Dlatego jeśli masz jakieś wątpliwości co do zdolności rejestrowej swojego znaku lub wykazu towarów/usług, nie wahaj się skorzystać z mojej pomocy. W razie potrzeby podpowiem Ci, jaki znak warto zgłosić do rejestracji oraz zaproponuję Ci wykaz towarów i usług oraz zgłoszę znak do odpowiedniego urzędu w Twoim imieniu. W razie wątpliwości zadzwoń do mnie lub wyślij do mnie zapytanie. To nic nie kosztuje!

Autor porady:
Data utworzenia:
05.08.2024

    Wyślij wiadomość

    Wiadomość jest przekazywana bezpośrednio do wybranego radcy prawnego

    Dane osobowe są przetwarzane przez Krajową Izbę Radców Prawnych z siedzibą w Warszawie, przy ul. Powązkowskiej 15 wyłącznie w celu przesłania korespondencji do wybranego radcy prawnego. Podanie danych jest niezbędne w celu realizacji kontaktu. Dalsza korespondencja następuje poza systemem szukajradcy.pl. Kliknij tutaj jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o przetwarzaniu Twoich danych osobowych.