Szczególnie w dzisiejszych, po Covid-owych czasach, gdy lotniska i linie lotnicze nie nadążają z obsługą pasażerów, należy pamiętać o europejskiej ochronie praw klientów dotkniętych opóźnionymi lub odwołanymi transferami samolotem. W zależności od szczegółów zaistniałego przypadku (odwołanie lotu, opóźnienie ponad 5 godzin), klient może mieć prawo nawet do rezygnacji z lotu i uzyskania zwrotu pełnych kosztów lub przebukowania lotu na pierwszy możliwy termin oraz otrzymania na czas oczekiwania opiekę linii lotniczych, w tym prawo do darmowego przejazdu i pobytu w hotelu. Jeżeli opieka taka nie zostanie zagwarantowana, a pasażer samodzielnie poniesie ww. koszty, może on domagać się zwrotu tych wydatków od linii lotniczej na podstawie kopii paragonów lub faktur. Co bardzo ważne, w przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem, linia lotnicza powinna wypłacić każdemu pasażerowi odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro – wysokość zależy od czasu opóźnienia i długości lotu. Odszkodowanie to nie przysługuje, gdy do opóźnienia doszło w wyniku nadzwyczajnych okoliczności, np. z uwagi na złe warunki atmosferyczne, strajk personelu lotniska lub zagrożenie bezpieczeństwa. W celu uzyskania odszkodowania należy złożyć przewoźnikowi obsługującemu opóźniony lot reklamację – w formie pisemnej lub poprzez formularz danego przewoźnika umieszczony na jego stronie internetowej. Odmowę wypłaty odszkodowania lub brak odpowiedzi na złożone zgłoszenie można skierować do Sądu lub zwrócić się o pomoc do Rzecznika Prawa Pasażera.
Z doświadczenia Kancelarii wynika, że w uzasadnionych przypadkach odszkodowania są wypłacane na pierwsze żądanie. Warto roszczenia zgłaszać samemu, a nie zlecać to firmom pobierającym dużą prowizję za zgłoszenie – mnóstwo takich firm można znaleźć w Internecie. Zgłoszenie powyżej opisanego roszczenia o odszkodowanie powinno nastąpić w terminie maksymalnie 1 roku od zakończenia problematycznego lotu.
Więcej o tym temacie można poczytać na stronach:
Europejskiego Centrum Konsumenckiego: www.konsument.gov.pl/opozniony-odwolany-lot/
Rzecznika Praw Pasażerów: www.pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/prawa-pasazera