Obecnie trwają Igrzyska Olimpijskie w Paryżu. W toku mojej pracy zawodowej wielokrotnie miałam zapytania odnośnie tego, czy przedsiębiorca może użyć „kółek olimpijskich” do promowania swoich produktów.
Igrzyska Olimpijskie są bardzo ważne dla całego świata, a ich oznaczenia są bardzo chronione niemal we wszystkich państwach świata. Tu nie będę się jednak na ten temat rozpisywać, bo byłoby za dużo czytania, a miejsca mało. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zapraszam Cię do przeczytania mojego artykułu na blogu: https://predotalegal.pl/prawa-do-oznaczen-olimpijskich-co-musisz-wiedziec-jako-przedsiebiorca/
Szczególna ochrona symbolu olimpijskiego oraz dóbr olimpijskich.
Symbol olimpijski (czyli te 5 kolorowych kółek) jest szczególnie mocno chroniony. Polskie przepisy jednoznacznie wskazują, iż przedsiębiorcy, bez specjalnego zezwolenia, nie mają prawa używania symbolu olimpijskiego w jakikolwiek sposób, czy to jako elementu znaku towarowego, czy jako odniesienia reklamowego w swoich materiałach marketingowych.
Jeśli więc zgłosisz do ochrony swój znak towarowy zawierający coś co choć trochę przypomina symbol olimpijski, dostaniesz z Urzędu bezwzględną odmowę rejestracji takiego znaku i nie będziesz miał większych szans na obejście tej odmowy.
Szczególnie mocną ochroną prawną cieszą się także inne symbole, znaki lub oznaczenia składające się z symbolu olimpijskiego lub zawierającego symbol olimpijski oraz takie nazwy jak Igrzyska Olimpijskie, Igrzyska XXX Olimpiady (…), Komitet Olimpijski, Reprezentacja Olimpijska, Ruch Olimpijski i Karta Olimpijska. Tymi oznaczeniami na naszym rynku może się posługiwać jedynie Polski Komitet Olimpijski. Co więcej, nasze przepisy wyraźnie mówią, iż jeśli przedsiębiorca będzie się posługiwał w obrocie handlowym w/w oznaczeniami bez zgody PKOlu, dopuści się wykroczenia podlegającego karze grzywny.
Jeżeli więc poniesie Cię wyobraźnia i w ramach kampanii reklamowej swojego sklepu urządzisz przykładowo „Igrzyska Olimpijskie Niskich Cen”, szykuj się na postepowanie karne.Ponieważ – o ile nie należysz do grona oficjalnych sponsorów Olimpiady i nie podpisałeś odpowiedniej umowy z PKOlem – robienie tego typu rzeczy jest prawnie zabronione.
Inne Dobra Olimpijskie.
Pamiętaj też, że także inne elementy Igrzysk Olimpijskich, tj. flaga, motto („Citius, Altius, Fortius”, czyli „szybciej, wyżej, mocniej”), hymn, inne oznaczenia i emblematy, a także ogień oraz pochodnie są tzw. Dobrami Olimpijskimi i również należą wyłącznie do Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
Wszelkie prawa własności do wszystkich w/w dóbr olimpijskich oraz wszelkie prawa do ich wykorzystania, w tym między innymi dla celów dochodowych, komercyjnych lub reklamowych, należą wyłącznie do MKOlu.
Jeśli nie masz zgody na wykorzystywanie w swojej działalności gospodarczej w/w Dóbr Olimpijskich, a je wykorzystujesz, licz się z tym, że nawet jeśli Twoje działanie nie będzie wykroczeniem w rozumieniu ustawy o sporcie, MKOl będzie mógł Ci wytoczyć proces cywilny, aby pociągnąć Cię do odpowiedzialności odszkodowawczej. Podstawą takiego pozwu mogą być zarzuty naruszenia regulacji prawnych zawartych w takich ustawach jak prawo własności przemysłowej, prawo autorskie i prawa pokrewne, czy też ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zarejestrowane olimpijskie znaki towarowe
Niestety, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że symbol olimpijski (tak, te kolorowe kółka) stanowi zarejestrowany znak towarowy. Jest to jedno z wielu oznaczeń o tematyce olimpijskiej, prawnie chronionych jako znak towarowy. Przed każdymi Igrzyskami MKOl zgłasza do ochrony wszelkie grafiki, czy zwroty słowne mające jakikolwiek związek z nadchodzącymi Igrzyskami, aby zapewnić jak najszerszą ochronę dóbr olimpijskich.
Zanim zatem zaczniesz używać popularnych „olimpijskich” zwrotów, tj. „Paryż 2024” (IR-1327476), czy „Together for a shared future” (EUTM-018567829), czy “GAMES WIDE OPEN” (EUTM- 018737506), sprawdź czy przypadkiem nie są zarejestrowanymi znakami towarowymi.
Czyn nieuczciwej konkurencji
Oznaczenia olimpijskie są także chronione na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ustawa ta stanowi postawę prawną do dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia praw na znaki towarowe zarejestrowane, jak również znaki niezarejestrowane, ale będące już w użyciu. Stosowana jest ona także w przypadku dopuszczenia się przez przedsiębiorcę tzw. „ambush marketingu”.
Prawa autorskie
Ponadto, wszelkie znaki towarowe graficzne oraz słowno-graficzne, zarejestrowane na rzecz MKOl i Narodowych Komitetów Olimpijskich, podlegają ochronie na podstawie ustawy o Prawie autorskim i prawach pokrewnych. Do utworów, chronionych tą ustawą,należy zaliczyć wszelkie inne oznaczenia niezarejestrowane, medale, fotografie czy inne dzieła stworzone na zlecenie MKOLu, stanowiące utwór w rozumieniu w/w przepisów.
Sankcje za niezgodne z prawem wykorzystanie Igrzysk
Konsekwencje naruszenia w/w przepisów mogą być bardzo dotkliwe. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują żądanie zaniechania naruszeń, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści (czyli wszystkiego co zarobiłeś), a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody.
Nie każde nawiązanie do Igrzysk Olimpijskich jest niezgodne z prawem
Istnieją pewne wyjątki, dopuszczalne zarówno przez MKOl, jak i PKOl. Także z orzecznictwa można wywnioskować, iż niekiedy powołanie się na Igrzyska Olimpijskie, nie narusza praw MKOlu. Nie ma jednak ogólnej reguły, która pozwoliłaby to ocenić. Zawsze należy rozpatrzyć każdy przypadek indywidualnie, najlepiej bazując na opinii doświadczonych w tym temacie prawników.
Jeżeli masz pytania dotyczące praw do oznaczeń olimpijskich lub potrzebujesz wsparcia w zakresie ochrony własności intelektualnej, skontaktuj się ze mną. Z 14-letnim doświadczeniem w tej dziedzinie, jestem gotowa pomóc Ci w zabezpieczeniu Twoich interesów.
Zdjęcie: https://wyborcza.pl/51,154903,30012269.html#S.galeria-K.C-B.1-L.1.duzy