Prawo Komunikacji Elektronicznej weszło w życie 10 listopada 2024 r., ustawa zastępuje Prawo Telekomunikacyjne oraz zmienia ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Co najbardziej kluczowe, zmienia podstawy i zasady zbierania zgód marketingowych i wykorzystywania plików cookies.
W związku z wejściem w życie nowych przepisów, poniżej przedstawiamy kluczowe wymogi prawne oraz zmiany, które będą miały wpływ na Państwa działania marketingowe i obsługę Klientów.
Wymogi dotyczące działań marketingowych oraz procesów obsługi klienta
Nowe przepisy nakładają obowiązek uzyskania wyraźnej zgody odbiorcy (model opt-in) przed nawiązaniem kontaktu marketingowego poprzez komunikację elektroniczną (m.in. e-mail, połączenia telefoniczne, komunikatory internetowe). Każdy kontakt zawierający treści marketingowe, reklamowe lub promocyjne, nawet jeśli nie jest bezpośrednio związany z ofertą zakupu, będzie traktowany jako „bezpośredni kontakt marketingowy” i podlegał tym regulacjom.
Dodatkowo, przepisy obejmują także marketing w relacji B2B. Nowe regulacje nie wpływają jednak na kontakt techniczny lub związany z obsługą klienta, co oznacza, że tego rodzaju komunikacja pozostaje wyłączona z obowiązku uzyskiwania zgody.
Po wejściu w życie nowych przepisów ustawa ta stanie się jedynym źródłem regulacji dla kontaktu marketingowego, zastępując dotychczasowe przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Dotychczas uzyskane zgody marketingowe pozostaną ważne pod warunkiem, że spełniają wymagania nowych przepisów. Jest to rozwiązanie analogiczne do tego, które kilka lat temu zostało zastosowane przy wprowadzaniu RODO.
Oznacza to, że powinni Państwo dokonać weryfikacji, czy dotychczas uzyskane zgody spełniają wymagania nowych przepisów. Taka weryfikacja powinna obejmować nie tylko treść samych zgód, ale też sposób ich zbierania (np. projekt interfejsu użytkownika strony internetowej lub aplikacji mobilnej, skrypt rozmowy telefonicznej). Ponadto, zweryfikować trzeba również tryb wycofywania zgody pod kątem tego, czy nie jest trudniejszy od wcześniejszego jej wyrażenia.
Wymogi dla reklamy internetowej opartej na cookies i podobnych narzędziach
Zgodnie z nowymi regulacjami, przed użyciem cookies i podobnych narzędzi (piksele, tagi itp.) konieczne jest uzyskanie zgody użytkownika. Wyjątek stanowią jedynie pliki technicznie niezbędne, takie jak te odpowiadające za utrzymanie sesji logowania czy koszyka zakupowego. Zgoda użytkownika powinna być wyraźna i uzyskana przed rozpoczęciem działań, co oznacza, że wyłącznie zgody uzyskane w sposób zgodny z wymogami RODO (świadome, dobrowolne, jednoznaczne) będą honorowane.
Ponadto, istotne jest sprawdzenie czy treść samych zgód – za równo na używanie plików Cookies jak i kontakt marketingowy, nie odwołuje się do uchylanych z dniem 10 listopada przepisów – art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Co należy zrobić?
Weryfikacja istniejących zgód: Niezbędne jest sprawdzenie, czy dotychczasowe zgody marketingowe są zgodne z nowymi wymogami prawnymi.
Dostosowanie dokumentacji: Może okazać się konieczna aktualizacja regulaminów, polityk prywatności oraz klauzul informacyjnych, aby były zgodne z nowymi przepisami.
Przegląd procesów: Warto zweryfikować sposób pozyskiwania zgód oraz mechanizmy ich wycofywania, aby upewnić się, że są zgodne z nowymi regulacjami.
Zwrócenie uwagi na cold mailing i cold calling: Nowe przepisy praktycznie eliminują możliwość realizacji tzw. cold calli i cold maili bez uprzedniej zgody odbiorcy.
Co grozi za naruszenie nowych regulacji?
W przypadku niezrealizowania lub niewłaściwego wykonania większości obowiązków wynikających z PKE, Prezes UKE będzie miał podstawę do nałożenia kary finansowej wynoszącej nawet do 3% przychodu uzyskanego przez daną firmę w ubiegłym roku kalendarzowym. W przypadku prowadzenia kontaktu marketingowego bez uzyskania zgody odbiorcy, Prezes UKE przy nakładaniu kary nie będzie brał pod uwagę dotychczasowej działalności danego podmiotu oraz jego możliwości finansowych, a jedynie okoliczności samego naruszenia.
Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U. 2024 poz. 1221)