SzukajRadcy.pl

Porady radców prawnych

Czy możesz bezpiecznie wykorzystywać CHAT GPT do tworzenia treści marketingowych?

Czy możesz bezpiecznie wykorzystywać CHAT GPT do tworzenia treści marketingowych?

CHATGPT stał się obecnie nie tylko modnym tematem artykułów, ale coraz częściej obserwuje się jego wykorzystanie przez przedsiębiorców w działaniach marketingowych, tworzeniu artykułów, contentu na social media, strony internetowe. Jego wykorzystanie może jednak rodzić szereg ryzyk, które poznasz czytając poniższy wpis.

CHAT GPT a prawo autorskie.

Czy treści tworzone z wykorzystaniem Chata GPT są chronione przez prawo ? Jeśli nigdy się nad tym nie zastanawiałeś, a CHAT służy Ci do tworzenia haseł reklamowych, artykułów czy wpisów na social media to najwyższa pora się nad tym zastanowić, bo odpowiedź jest dosyć klarowna.

Polska ustawa o prawie autorskim jest w tym wypadku jasna – utwór, który jest chroniony prawem może być wytworem człowieka, skoro CHAT GPT z pewnością człowiekiem nie jest należy stwierdzić, że na ten moment wszystkie odpowiedzi jakie otrzymujesz od CHATA GPT nie stanowią utworów chronionych przez prawo. Jaki z tego morał ? Zasadniczo każdy może skopiować Twoje treści i bezkarnie wykorzystywać je do promowania własnej marki, bo artykuł napisany przez CHAT GPT nie podlega ochronie prawnoautorskiej.

Nie zapominaj także o tym, że CHAT GPT wykorzystuje informacje i wiedzę, którą wcześniej został „nakarmiony”, nie tworzy z niczego, a jedynie przetwarza wcześniej wprowadzone dane i udziela odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytanie. Tym samym może okazać się, że taka odpowiedź stanowi plagiat – kopię cudzego utworu albo w całości albo w części.

Jak w takim razie wykorzystywać CHATa GPT we własnym marketingu ?

Trudno zrezygnować z takiego ułatwienia pracy jakim jest CHAT GPT, dlatego najczęściej rekomenduje się jednak wprowadzenie zmian do treści generowanych przez sztuczną inteligencję, potraktować te treści jako inspirację czy punkt wyjścia. Duże bezpieczniej jednak jest stworzyć własny artykuł, nawet jeśli zainspirujesz się tym co otrzymałeś od CHATa GPT. Nie można zapominać, że w zależności od Twoich umiejętności promptowania możesz otrzymać treści bardzo zbliżone do treści otrzymywanych przez innych użytkowników, a czego najbardziej nie lubi pozycjonowanie w sieci – niemal identycznych treści. O takiej możliwości wspomina, np. regulamin OpenAi, z którego wynika, że w zależności od wprowadzonego zapytania, użytkownicy mogą otrzymywać zbliżone treści jako odpowiedź. Tym samym wprowadzając podobne zapytanie otrzymamy podobne lub niemal identyczne odpowiedzi, a więc zamiast szybko poprawić swoją widoczność w sieci uzyskamy efekt odwrotny.

CHAT GPT a współpraca z agencjami marketingowymi.

Jeśli współpracujesz z agencją marketingową, która na Twoje zlecenie tworzy odpowiednie treści powinieneś ustalić czy agencja korzysta z CHATa GPT i w jakim zakresie. Jeśli uzyskasz odpowiedź twierdzącą i poznasz te zasady zastanów się czy to Ci odpowiada i jakie są zasady odpowiedzialności agencji. Z ostrożności rekomenduję Ci, żeby wykorzystanie narzędzi takich jak CHAT GPT regulować umową. W ostatnim czasie obserwuję istny wysyp agencji, które reklamują się tym, że wykorzystują sztuczną inteligencję w swoich działaniach – warto więc sprawdzić w jaki sposób to robią i czy tego od nich oczekujesz.

Czy CHAT GPT ponosi odpowiedzialność za tworzone treści ?

Jak zapewne się domyślasz odpowiedzialność jest albo całkowicie wyłączona albo ograniczona do minimum. Warto zajrzeć do regulaminu narzędzia, które wykorzystujesz, żeby przekonać się na jakich zasadach będziesz z niego korzystać. Zwłaszcza w kontekście oskarżenia o popełnienie przez Ciebie plagiatu – jeśli treść wygenerowana przez CHAT GPT będzie stanowiła plagiat i ktoś zwróci się do Ciebie z żądaniem naprawienia szkody najprawdopodobniej nie zwolnisz się z tego zobowiązania poprzez wskazanie na CHAT GPT.

MOJA RADA:

CHAT GPT może być fantastycznym narzędziem marketingowym, o ile pamiętasz o następujących kwestiach:

  1. Żadna treść wygenerowana z pomocą CHATa nie jest utworem i nie będziesz mógł powoływać się ochronę prawnoautorską, chyba że wprowadzisz samodzielnie zmiany, potraktujesz taką treść jako inspirację i na jej podstawie przygotujesz własną, autorską treść artykułu czy wpisu na bloga.
  2. Jeśli współpracujesz z agencją marketingową i chcesz być bezpieczny – ustal z nią zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w działaniach marketingowych.
  3. Przeczytaj Regulamin CHATa GPT i sprawdź jakie są zasady odpowiedzialności właściciela tego narzędzia, podpowiem Ci już teraz, że najprawdopodobniej odpowiedzialność ta została albo całkowicie wyłączona albo ograniczona do absolutnego minimum, ale przekonaj się sam.
  4. Pamiętaj o tym, że CHAT GPT jest tylko narzędziem – to Ty decydujesz o tym jak je wykorzystać, a zastosowań może być wiele.
Autor porady:
Data utworzenia:
26.09.2023

    Wyślij wiadomość

    Wiadomość jest przekazywana bezpośrednio do wybranego radcy prawnego

    Dane osobowe są przetwarzane przez Krajową Izbę Radców Prawnych z siedzibą w Warszawie, przy ul. Powązkowskiej 15 wyłącznie w celu przesłania korespondencji do wybranego radcy prawnego. Podanie danych jest niezbędne w celu realizacji kontaktu. Dalsza korespondencja następuje poza systemem szukajradcy.pl. Kliknij tutaj jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o przetwarzaniu Twoich danych osobowych.