SzukajRadcy.pl

Porady radców prawnych

Walne zgromadzenia kół łowieckich w stanie epidemii COVID-19

Walne zgromadzenia kół łowieckich w stanie epidemii COVID-19

Zakaz organizowania zebrań uniemożliwia odbywanie zgromadzeń członków kół łowieckich. A tylko na takich zgromadzeniach mogą być uchwalane plany finansowe i działalności kół na danych rok gospodarczy. Na gruncie prawa możliwe rozwiązania w tym zakresie są dwa. Pierwsze - nieorganizowanie zgromadzeń do czasu zniesienia zakazu. I drugie, polegające na zorganizowaniu walnego zgromadzenia w sposób zdalny.

 

Wymogi prawa łowieckiego

 

Zgodnie z § 36 pkt 6 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego (dalej: Statut) do wyłącznej kompetencji walnego zgromadzenia członków koła łowieckiego należy uchwalanie budżetu i planu działalności koła. W tym celu  zarządu koła łowieckiego zwołuje co roku zwyczajne walne zgromadzenie (§ 38 Statutu). Rok gospodarczy, na który uchwalane są budżety i plany działalności kół łowickich, trwa od 1 kwietnia do 31 marca roku następnego.

 

W związku z wprowadzeniem w kraju z dniem 14 marca 2020 r. stanu zagrożenia epidemicznego, nie wszystkie koła łowieckie przyjęły budżety i plany działalności na rok gospodarczy 2020/2021. Taka sama sytuacja może mieć miejsce w roku obejmującym lata 2021-2022. A to za sprawą zakazu organizowania zebrań, jaki obowiązuje w myśl rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23.10.2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu  epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1871; dalej: rozporządzenie).

 

Zakaz organizowania zebrań

 

W świetle § 28 ust. 9 rozporządzenia wprowadzono do odwołania zakaz organizowania zgromadzeń o charakterze imprez, spotkań i zebrań niezależnie od ich rodzaju, które nie są zgromadzenia publicznymi organizowanymi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. - Prawo o zgromadzeniach (art. 7 ust. 1, art. 22 ust. 1, art. 26b ust. 1). Jedyne wyjątki od zasady – wprowadzającej zakaz – odnoszą się do możliwości organizowania:

- spotkań lub zebrań służbowych i zawodowych;

  • imprez i spotkań do 20 osób, które odbywają się w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie.

 

Walne zgromadzenia kół łowieckich nie mieszczą się w znaczeniu pojęciowym żadnego z tych wyjątków. Na gruncie wykładni semantycznej cytowanych przepisów trudno je zaliczać do kategorii spotkań lub zebrań służbowych (zawodowych) albo też imprez i spotkań towarzyskich. Charakter i cel tych zgromadzeń nie stanowi bowiem realizacji obowiązków pracowniczych, czy też wynikających ze stosunków służbowych. Nie są to również prywatne spotkania myśliwych. Zgromadzenia kół łowieckich są zebraniami członków organizacji społecznej (zrzeszenia), które w świetle prawa łowieckiego są najwyższą władzą koła o ustawowo i statutowo określonych kompetencjach (art. 33b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13.10.1995 r. Prawo łowieckie; t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1683). 

 

Zgromadzenia zdalne

 

W myśl powyżej opisanych uwarunkowań prawnych walne zgromadzenia członków kół łowieckich nie mogą się odbywać do czasu odwołania zakazu, jaki obowiązuje na gruncie § 28 ust. 9 rozporządzenia. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem, które stwarza możliwość uchwalenia budżetu i planu działalności koła na rok gospodarczy 2021/2022, jest zorganizowanie zgromadzenia w sposób zdalny.

 

Podstawę prawną do przeprowadzenia takiego zgromadzenia stanowi przepis art. 15 zzzr ustawy z dnia 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach zawiązanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568; dalej: ustawa antycovidowa). Zgodnie z tym przepisem „oświadczenie woli członka organu osoby prawnej innej niż Skarb Państwa albo jednostka samorządu terytorialnego, może zostać złożone w formie dokumentowej, a posiedzenia organów osób prawnych mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej bez konieczności jednoczesnej obecności członków tych organów”. Nie ma przy tym wątpliwości, że w świetle przepisów prawa łowieckiego walne zgromadzenie jest organem koła łowieckiego, a koło posiada osobowość prawną (art. 33b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 33 ust. 2 ustawy Prawo łowieckie).

 

Oznacza to, że walne zgromadzenie koła łowieckiego zgodnie z art. 15 zzzr ustawy antycovidowej może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej; wystarczy tylko, że złożenie oświadczenia woli przez członków zgromadzenia (np. w trakcie głosowania nad uchwałą w sprawie budżetu i działalności koła) odbędzie się w formie dokumentowej. Należy dodać, że do skuteczności takiego oświadczenia nie jest wymagane wypełnienie formularza udostępnionego w systemie teleinformatycznym, opatrzenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym; i to bez względu na odmienne zastrzeżenie ustawy lub czynności prawnej (art. 15 zzzr zd. drugie ustawy antycovidowej).

 

Oczywiście, skuteczność oświadczenia woli członków walnego zgromadzenia koła łowieckiego może być oceniana na zasadach ogólnych wyrażonych w Kodeksie cywilnym (dalej: KC). Zgodnie zatem z przepisem art. 82 KC nieważne będzie oświadczenie woli złożone przez członka koła, który składając oświadczenie z jakichkolwiek powodów znajdował się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie decyzji i wyrażenie woli.

 

Pytanie: Czy organizacja walnego zgromadzenia członków koła w celu podęcia uchwały w sprawie budżetu i planu działania koła łowieckiego przy pomocy wysyłania z telefonu wiadomości SMS jest zgodna z art. 15 zzzr ustawy antycovidowej?

 

Odpowiedź: Nie. Wysłany SMS nie stanowi dokumentu (dowodu), że dany członek walnego zgromadzenia złożył oświadczenie woli (głosował „za” lub „przeciw” uchwale), gdyż nie jest możliwa na moment wysyłania wiadomości SMS identyfikacja członka koła (głosującego), a także nie jest możliwe ustalenie, czy oświadczenie woli zostało złożone świadomie i w sposób swobodny (art. 82 KC).  

 

Martin Bożek, r.pr.

Autor porady:
Data utworzenia:
13.12.2020

    Wyślij wiadomość

    Wiadomość jest przekazywana bezpośrednio do wybranego radcy prawnego

    Dane osobowe są przetwarzane przez Krajową Izbę Radców Prawnych z siedzibą w Warszawie, przy ul. Powązkowskiej 15 wyłącznie w celu przesłania korespondencji do wybranego radcy prawnego. Podanie danych jest niezbędne w celu realizacji kontaktu. Dalsza korespondencja następuje poza systemem szukajradcy.pl. Kliknij tutaj jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o przetwarzaniu Twoich danych osobowych.