SzukajRadcy.pl

Porady radców prawnych

Uproszczone postępowanie legalizacyjne

Uproszczone postępowanie legalizacyjne

Uproszczone postępowanie legalizacyjne

Od 19 września 2020 r. istnieje możliwość legalizacji obiektów budowlanych w tzw. uproszczonej procedurze legalizacyjne. Postępowanie to uregulowane zostało w art. 49f–49i ustawy prawo budowlane i odnosi się  do starych samowoli budowlanych, których realizacja została zakończona przynajmniej 20 lat temu.

 

Aby móc skorzystać z uproszczonej procedury legalizacyjnej, trzeba spełnić warunki, które zostały wskazane w art.49f- 49h ustawy. Jednym z nich, jak wskazano wyżej, jest upływ, co najmniej 20 lat od zakończenia budowy inwestycji. 

 

W myśl art. 49g ustawy prawo budowlane, w ramach uproszczonego postępowania legalizacyjnego, organ nadzoru budowlanego nakłada, w drodze postanowienia, obowiązek przedłożenia dokumentów legalizacyjnych, w terminie nie krótszym niż 60 dni od dnia jego doręczenia. Na postanowienie to przysługuje zażalenie. 

 

Do dokumentów legalizacyjnych należą: 

  1. oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, 
  2. geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektu budowlanego, 
  3. ekspertyza techniczna, sporządzona przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, wskazująca, czy stan techniczny obiektu budowlanego: nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania. 

  W uproszczonej procedurze legalizacyjnej organ:

  • nie bada zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
  • nie nakłada obowiązku uiszczenia opłaty legalizacyjnej.

Postępowanie legalizacyjne uproszczone, kończy się wydaniem następującego rodzaju decyzji: 

  1.  decyzji o legalizacji (gdy dokumenty legalizacyjne są kompletne lub ich niekompletność została usunięta oraz gdy z ekspertyzy technicznej wynika, że stan techniczny obiektu budowlanego nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania), 
    bądź, 
  2. decyzji o nakazie rozbiórki (w przypadku nieprzedłożenia dokumentów legalizacyjnych w wyznaczonym terminie, nieusunięcia, w wyznaczonym terminie, niekompletności dokumentów legalizacyjnych, lub gdy z ekspertyzy technicznej wynika, że stan techniczny obiektu budowlanego stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub nie pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania). 
     

Ważne: Decyzja o legalizacji stanowi podstawę do użytkowania obiektu budowlanego. 

Ważne: W przypadku samowoli budowlanych powstałych przed 1 stycznia 1995 r., tj. obiektów budowlanych, o których mowa w art. 103 ust.2 ustawy prawo budowlane, to od właściciela lub zarządcy obiektu zależy, jaki tryb legalizacyjny będzie zastosowany.  

 

 

 

 

 

Autor porady:
Data utworzenia:
12.09.2024

    Wyślij wiadomość

    Wiadomość jest przekazywana bezpośrednio do wybranego radcy prawnego

    Dane osobowe są przetwarzane przez Krajową Izbę Radców Prawnych z siedzibą w Warszawie, przy ul. Powązkowskiej 15 wyłącznie w celu przesłania korespondencji do wybranego radcy prawnego. Podanie danych jest niezbędne w celu realizacji kontaktu. Dalsza korespondencja następuje poza systemem szukajradcy.pl. Kliknij tutaj jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o przetwarzaniu Twoich danych osobowych.