
Co może być znakiem towarowym?
Znakiem towarowym może być nie tylko logo, ale też nazwa, slogan, kształt produktu, a nawet dźwięk czy kolor – pod warunkiem, że pozwala odróżnić towary lub usługi jednego przedsiębiorcy od innych. Coraz popularniejsze stają się także znaki multimedialne, znaki pozycyjne, czy hologramy. Zanim więc zdecydujesz się skopiować cokolwiek od Twojego konkurenta, warto udać się do specjalisty, który powie Ci, czy dana treść jest w jakikolwiek sposób chroniona.
Kiedy ma miejsce naruszenie cudzego znaku towarowego?
Do naruszenia znaku towarowego dochodzi, gdy bez zgody właściciela używasz oznaczenia identycznego do zarejestrowanego znaku towarowego dla identycznych towarów lub usług, dla jakich ten znak jest wcześniejszy.
Przy czym, najczęściej naruszenie cudzego znaku towarowego polega na używaniu znaku towarowego podobnego dla podobnych towarów lub/i usług, co może wprowadzić odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów lub usług.
Wreszcie ostatnim częstym przypadkiem jest używanie znaku towarowego podobnego do renomowanego znaku towarowego, bez względu na rodzaj towarów lub usług.
Nie ma przy tym znaczenia to, czy naruszyłeś cudzy znak towarowy celowo – odpowiedzialność może powstać nawet przy braku złej woli, czy wiedzy, że coś jest zarejestrowane jako znak towarowy.
Najczęstsze działania podejmowane przez właścicieli znaków towarowych w przypadku naruszenia znaku towarowego.
Właściciele znaków towarowych, gdy dostrzegą naruszenie, mają kilka opcji działania. Najczęściej podejmują następujące kroki:
- wysyłają wezwanie do zaprzestania naruszeń,
- żądają usunięcia produktów z marketplace’ów (np. Allegro),
- kierują sprawę do sądu cywilnego lub – w skrajnych przypadkach – do prokuratury, bądź
- składają wniosek o zabezpieczenie w celu zajęcia konkurentowi towaru przez komornika.
Z praktyki wiem, że najlepszą opcją dla naruszyciela jest otrzymanie w pierwszej kolejności wezwania do zaniechania naruszeń. Wówczas ma on możliwość podjęcia działania, aby nie dopuścić do wszczęcia sporu sądowego o naruszenie znaku towarowego. Spory te trwają bardzo długo, a ich wynik bardzo często może się okazać zaskakujący.
Co powinieneś zrobić gdy otrzymasz wezwanie do zaniechania naruszenia znaku towarowego?
Poszukaj eksperta, najlepiej będącego jednocześnie radcą prawnym i rzecznikiem patentowym, który zna się na sporach związanych ze znakami towarowymi i może Ci doradzić najlepsze rozwiązanie sporu. Doświadczony ekspert już po pierwszym zapoznaniu się z wezwaniem będzie w stanie wskazać Ci jakie masz szanse na wygranie w ew. postępowaniu sądowym i podpowie Ci jak dalej działać.
Niestety, wielu przedsiębiorców bezprawnie rejestruje znaki towarowe, które do nich nie należą i tymi rejestracjami terroryzują swoich konkurentów. Najczęściej pojawia się to w odniesieniu do towarów produkowanych w Chinach i sprzedawanych w Unii Europejskiej przez wielu różnych dystrybutorów. W takiej sytuacji, zamiast rozmawiać z autorem wezwania, powinno się podjąć działania zmierzające do unieważnienia jego znaku.
PAMIĘTAJ! Zawsze jak otrzymasz wezwanie, w pierwszej kolejności udaj się z nim do specjalisty. Nigdy nie odpisuj sam na wezwanie. Możesz się niechcący do czegoś przyznać i tym samym pogorszyć swoją sytuację. Ekspert powie Ci co masz odpisać, albo przejmie od Ciebie korespondencję i sam odpisze w Twoim imieniu.
Konsekwencje naruszenia cudzego znaku towarowego
Skutki naruszenia cudzego znaku towarowego mogą być bardzo dotkliwe. Zgodnie z przepisami prawa, za naruszenie znaku towarowego mogą grozić naruszycielowi m.in. następujące konsekwencje:
-
Nakaz zaprzestania używania oznaczenia. Czyli jeśli masz dane oznaczenie nadrukowane na towarze, musisz je z towaru całkowicie usunąć, a jak się nie da - zniszczyć towar. Natomiast jeśli to nazwa Twojego sklepu internetowego narusza cudzy znak, czeka Cię całkowity rebranding wraz ze zmianą adresu www sklepu.
-
Obowiązek usunięcia skutków naruszenia. Z reguły jest to wycofanie towaru ze sprzedaży, czyli np. zabranie go z półek sklepowych albo usunięcie wszelkich reklam produktu oraz oferty jego sprzedaży z Internetu.
-
Obowiązek zapłaty odszkodowania lub wydania korzyści. Często właściciel znaku towarowego żąda wydania mu bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Oznacza to, iż będziesz musiał mu oddać wszystko to co zarobiłeś gdy np. sprzedawałeś towar oznaczony spornym znakiem. Jeśli doprze poprowadzisz sprawę przed sądem będziesz mógł sobie od tego odliczyć koszty, jakie poniosłeś. Poza tym, właściciele znaków często domagają się zapłaty na ich rzecz odszkodowania w postaci opłaty licencyjnej od użycia ich znaku towarowego. Do ustalenia tej kwoty często wymagany jest biegły sądowy, który ustala tą kwotę.
-
Publikacja przeprosin lub informacji o wyroku. Jeśli przegrasz sprawę, Sąd może Ci nakazać publikację przeprosin albo informacji o wyroku. Najprawdopodobniej, sąd nakaże Ci umieszczenie takiej publikacji na Twojej stronie internetowej albo na Twoich profilach społecznościowych.
-
Koszty. Jeśli przegrasz sprawę wytoczoną Ci przez właściciela znaku, będziesz musiał zapłacić koszty sądowe. Przy czym, jeśli przegrasz sprawę tylko w części, to koszty opłacasz także w części. Koszty te są różne i zależą od tego, czy był angażowany w sprawę biegły, którego opinia to dodatkowy koszt w wysokości ok 2000-2500 zł. Najmniejsze koszty sądowe z jakimi powinieneś się liczyć w przypadku całkowicie przegranej sprawy zaczynają się od ok 5000 zł (bez biegłego).
Podsumowanie: nie ryzykuj – działaj świadomie i zapobiegaj!
Naruszenie znaku towarowego to nie tylko kosztowny błąd, ale też ryzyko utraty zaufania klientów. Jeśli nie masz pewności, czy Twoje oznaczenie nie narusza cudzych praw – skonsultuj się ze specjalistą.
Od ponad 14 lat pomagam firmom i twórcom unikać takich błędów i skutecznie reagować, gdy spór już się pojawił.
Skontaktuj się ze mną, jeśli potrzebujesz wsparcia w sprawach dotyczących znaków towarowych.