SzukajRadcy.pl

Porady radców prawnych

Negatywne i krzywdzące opinie w wizytówce Google Moja Firma – jak z nimi walczyć ?

Negatywne i krzywdzące opinie w wizytówce Google Moja Firma – jak z nimi walczyć ?

Jeśli prowadzisz biznes w Internecie lub masz stronę internetową to spotkałeś się pewnie z problemem negatywnych opinii, które mogą zniechęcać potencjalnych klientów, ale czy wiesz co możesz zrobić jeśli są one nieprawdziwe?

W sieci robimy naprawdę wiele: kupujemy, sprzedajemy, spotykamy się, zamawiamy jedzenie. Ważne jednak, że już na wstępie sprawdzamy opinie o sklepach, dostawcach usług, markach i kierujemy się zdaniem innych osób. Innymi słowy wizerunek Twojej firmy w Internecie ma ogromne znaczenie i warto zadbać o to, aby opinie naszych klientów były rzetelne i zgodne z prawdą.

Ktoś pozostawił Ci negatywną opinię w Google Moja Firma, a Ty wiesz, że opinia jest nieprawdziwa i krzywdząca ? Sprawdź co możesz zrobić, żeby pozbyć się takiej opinii:

Zgłosić opinię firmie Google i żądać jej usunięcia:

Teoretycznie najprostsze rozwiązanie to zwrócenie się do Google’a o usunięcie opinii z uwagi na to, że opinia jest niezgodna z regulaminem. Warto mieć Pani świadomość, że niestety, ale Google ma swoje wytyczne i samo zgłoszenie niekoniecznie musi prowadzić do usunięcia opinii. Jak to zrobić? Na początek najlepiej zgłosić opinię za pośrednictwem profilu w Google Moja Firma – jest to zgłoszenie naruszenia zasad regulaminu. Na tym etapie nie przygotowuje się uzasadnienia, trzeba wybrać odpowiednią propozycję z listy. Generalnie Google zajmuje się takimi zgłoszeniami w ciągu 4 dni, jeśli w tym czasie opinia nie zostanie usunięta, oznacza to, że zgłoszenie nie zostało uwzględnione.

W tej sytuacji kolejnym krokiem powinno być wysłanie wiadomości e-mail (za pośrednictwem Obsługi Klienta), w której zostanie opisana sytuacja i argumenty przemawiające za tym, że opinia powinna zostać usunięta. Warto dobrze przygotować uzasadnienie, tak żeby było spójne i przekonujące.

Żądać aby wystawiający nieprawdziwą i krzywdzącą opinię usunął ją:

W każdej chwili możesz zwrócić się do osoby, która wystawiła nieprawdziwą opinię z żądaniem jej usunięcia. Oczywiście możesz kierować takie żądania pod jednym warunkiem – musisz wiedzieć kto wystawił opinię. Jeśli wiesz, że opinię wystawił, np. były, czy obecny klient to jest to naprawdę fantastyczna wiadomość. Warto swoje żądanie ubrać w formalną treść: przygotować wezwanie, wysłać je listem poleconym, ewentualnie za pomocą wiadomość e-mail, ale wtedy mamy ryzyko, że ktoś tej wiadomości nie odczyta i nie wywołamy spodziewanych skutków.

W wezwaniu należy wskazać na te okoliczności, które są nieprawdziwe, krzywdzące, czy na fakt, iż naruszają dobre imię naszej firmy. Nie można zapominać również o ewentualnych stratach finansowych, będących skutkiem nieprawdziwej opinii, negatywnego komentarza. Jeśli wezwanie nie doprowadziło do usunięcia negatywnej opinii, to krokiem kolejnym będą pewnie negocjacje, czy mediacje, a w zasadzie wszelkie polubowne sposoby załatwienia sprawy.

Jeśli nie wiesz kto wystawił Ci nieprawdziwą opinię to sytuacja bardzo się komplikuje. Jednym ze sposobów pozyskania jego danych osobowych jest złożenie zawiadomienia na policję. Policja dysponuje narzędziami, które pozwolą na ustalenie adresu IP, z którego pozostawiono nieprawdziwą opinię. Czy zawsze udaje się ustalić dane takiej osoby ? Niestety nie zawsze jest to możliwe i warto też nastawić się na to, że takie działania mogą być naprawdę czasochłonne.

Wystąpić do sądu:

W przypadku gdyby nie udało się załatwić sprawy na drodze polubownej, rozwiązaniem jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego. Realne szanse powodzenia i koszty z tym związane zawsze ocenia się biorąc pod uwagę całokształt sprawy, treść opinii, okoliczności towarzyszące. Spór sądowy jest możliwy tylko i wyłącznie w sytuacji gdy znamy dane osoby, która zostawiła negatywny, nieprawdziwy komentarz.

Podsumowanie:

Negatywne i nieprawdziwe komentarze są zmorą przedsiębiorców. Warto od razu reagować na takie krzywdzące opinie. Specjaliści od marketingu zalecają odpowiadać na tego rodzaju komentarze, wyjaśniać, wskazywać na nieścisłości, fakt, iż dana osoba nigdy nie była klientem. Niezależnie od takich miękkich sposobów rozwiązania problemu, warto rozważyć zgłoszenie negatywnej opinii firmie Google za pomocą gotowych narzędzi. Możesz też skierować wezwanie do zaprzestania naruszeń, a w ostateczności wystąpić na drogę postępowania sądowego.

**Liczę, że porada okazała się dla Ciebie użyteczna. Jeśli masz dodatkowe pytania lub potrzebujesz mojej pomocy w swoim biznesie napisz do mnie !

Polecam Twojej uwadze również mój artykuł – Dobry regulamin sklepu internetowego w 10 krokach. Jeśli interesuje Cię ten temat koniecznie zajrzyj do linków na moim profilu !

Autor porady:
Data utworzenia:
20.09.2022

    Wyślij wiadomość

    Wiadomość jest przekazywana bezpośrednio do wybranego radcy prawnego

    Dane osobowe są przetwarzane przez Krajową Izbę Radców Prawnych z siedzibą w Warszawie, przy ul. Powązkowskiej 15 wyłącznie w celu przesłania korespondencji do wybranego radcy prawnego. Podanie danych jest niezbędne w celu realizacji kontaktu. Dalsza korespondencja następuje poza systemem szukajradcy.pl. Kliknij tutaj jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o przetwarzaniu Twoich danych osobowych.