Jeśli prowadzisz działalność biznesową w Internecie i chcesz wysyłać wiadomości marketingowe legalnie to ta porada jest dla Ciebie – Sprawdź czy budujesz grupę mailingową w sposób zgodny z prawem ?
Po pierwsze – zdecyduj w jaki sposób masz zamiar wysyłać newsletter.
Możesz wykorzystać specjalne oprogramowanie, np. MailerLite, albo możesz wysyłać newsletter ręcznie, samodzielnie. Przy czym obecnie prawie każdy przedsiębiorca działający on-line korzysta z programów do mailingu. Dlaczego ? Prawnik powiedziałby, że to zależy, ale myślę, że głównym czynnikiem jest to, że tak jest po prostu dużo łatwiej. Zwróć uwagę na to jaki mechanizm zapisu stosuje dany dostawca usług mailingowych lub czy możesz wybrać spośród kilku rozwiązań. Najczęściej wybieranym i najpopularniejszym rozwiązaniem jest tzw. mechanizm double opt in. Przy tym rozwiązaniu po zapisie na Twój newsletter, użytkownik otrzymuje wiadomość z linkiem potwierdzającym zapis. Twoje wybory będą kluczowe, ponieważ wpływają na treść i sposób zbierania zgód.
Pozwól, że ta porada zostanie poświęcona zgodom zbieranym z wykorzystaniem programu do mailingu przy założeniu, że stosujemy mechanizm double opt in.
Po drugie – zbieraj dane i zgody legalnie i prawidłowo.
Upraszczając maksymalnie, z perspektywy przedsiębiorcy cyfrowego, ważne są 3 ustawy: ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, prawo telekomunikacyjne i RODO. Wysyłka newsletter’a powinna następować w zgodzie z tymi przepisami, ale uwaga nie oznacza to, że zawsze musisz zbierać odrębnie wszystkie 3 zgody. Najnowsze interpretacje i orzecznictwo są korzystne dla przedsiębiorców działających on-line. Jeśli stosujesz właśnie system double opt in możesz skorzystać z pewnych ułatwień.
Zgoda z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną:
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wymaga, aby PRZED nawiązaniem kontaktu w celach marketingowych uzyskać odpowiednią zgodę użytkownika. Nie możesz najpierw wysyłać maili, a później prosić o zgodę. Stąd tak ważne jest uzyskanie zgody przed pierwszym kontaktem z użytkownikiem.
Powinieneś, wiedzieć, że wedle opinii niektórych, nie musisz mieć osobnego checkboxa aby spełnić kryteria tej ustawy. W ich ocenie, już samo kliknięcie „Zapisuję się” jest traktowane jako zgoda. Myślę jednak, że dla bezpieczeństwa warto z osobnego checkboxa nie rezygnować.
Prawo telekomunikacyjne:
W sytuacji gdy, korzystasz z sytemu double opt in nie musisz uzyskiwać kolejnej zgody. Przyjmujemy obecnie, że klikając w link aktywacyjny wysłany w pierwszej wiadomości do użytkownika, wyraża on zgodę na marketing bezpośredni. Dlatego wspominałam Ci, że mechanizm double opt in może być super wygodnym narzędziem.
RODO:
Uwaga – nie musisz pobierać zgody z RODO, podstawą Twojego przetwarzania danych użytkowników newsletter’a może być uzasadniony interes administratora. W ten sposób unikasz obowiązku zbierania kolejnej zgody. Ważne, abyś odniósł się do podstawy przetwarzania danych osobowych w klauzuli informacyjnej lub w Twojej polityce prywatności. No właśnie, nie zapomnij umieścić przy zapisie do newsletter’a klauzuli informacyjnej, w której wskażesz co najmniej kto jest administratorem danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania danych osobowych. Pozostałe informacje, których jest niemało możesz wskazać w polityce prywatności, którą podlinkujesz w formularzu zapisu do newsletter’a.
Na zakończenie małe podsumowanie:
Jeśli korzystasz z gotowych rozwiązań do mailingu, w szczególności z mechanizmu double opt in wystarczy Ci jedna zgoda z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Warto ją prawidłowo sformułować. Oprócz takiej zgody, musisz zadbać o umieszczenie klauzuli informacyjnej w formularzu zapisu do newsletter’a. Możesz ją skrócić do naprawdę najistotniejszych kwestii, ale podlinkuj całą politykę prywatności. Jeśli nie masz polityki prywatności to niestety w klauzula informacyjna powinna zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 13 RODO – czyli będzie naprawdę długa.
Liczę, że porada okazała się dla Ciebie użyteczna. Jeśli masz dodatkowe pytania lub potrzebujesz mojej pomocy w swoim biznesie napisz do mnie !
Polecam Twojej uwadze również mój artykuł – Dobry regulamin sklepu internetowego w 10 krokach. Jeśli interesuje Cię ten temat koniecznie zajrzyj do linków na moim profilu !