Chcesz zawrzeć umowę na stworzenie platformy, sklepu lub strony internetowej i nie wiesz na co zwrócić uwagę ? Z tego artykułu dowiesz się o czym pomyśleć na etapie wyboru wykonawcy, jakie elementy umowy są ważne, o czym powinieneś pomyśleć i o co zadbać. Pamiętaj, że dobra umowa i przemyślana umowa pozwala uniknąć problemów w przyszłości.
1. Pomyśl o umowie NDA na etapie poszukiwania odpowiedniego wykonawcy.
Tworzenie platformy, sklepu internetowego zwykle poprzedzone jest poszukiwaniem odpowiedniego wykonawcy, aby poznać wycenę musisz przedstawić mu najważniejsze założenia swojego pomysłu na biznes. W związku z tym dzielisz się jednym z najważniejszych składników – pomysłem już na etapie zbierania ofert od wykonawców. Jeśli chcesz się zabezpieczyć z każdym z wykonawców powinieneś podpisać umowę NDA, czyli umowę o zachowaniu poufności. Dzięki temu nawet jeśli nie zdecydujesz się na współpracę tylko z jednym wykonawcą, pozostali nie mogą wykorzystać Twojego pomysłu bez narażania się na zapłatę odszkodowania lub kar umownych, jeśli takie przewidziałeś (co gorąco polecam).
2. Zadbaj o prawa do domeny internetowej.
Twój adres w internecie czyli domena jest jednym z najważniejszych elementów. Jeśli powierzasz pozyskanie odpowiedniej domeny wykonawcy zadbaj o to, aby wykonawca przeniósł te prawa na Ciebie, zawrzyj z nim umowę cesji.
3. Umowa na stworzenie sklepu, platformy internetowej – umowa o dzieło czy umowa o świadczenie usług ?
Wielu wykonawców stron internetowych proponuje swoim klientom zawieranie umów w formule umowy o świadczenie usług, a nie umowy o dzieło, czy to ma znaczenie? W mojej ocenie bardzo duże, ponieważ zupełnie inne są założenia umowy i skutki dla kontrahenta w przypadku problemów z jej wykonywaniem. Z punktu widzenia zlecającego wykonanie takiej umowy najważniejszy jest efekt – oczekujesz, że otrzymasz określone dzieło w określonym terminie za umówioną cenę, a więc liczy się dla Ciebie rezultat. Umowa o świadczenie usług co do zasady nie jest umową rezultatu, a umową starannego działania – wykonawca zobowiązuje się zwykle, że przez określoną ilość godzin będzie realizował zlecone zadania. Pamiętaj jednak, że to nie nagłówek umowy decyduje o tym czy zawierasz umowę o dzieło czy umowę o świadczenie usług – ważna jest treść umowy, więc czytaj i analizuj ją dokładnie – sprawdź na co się umawiasz.
4. Ustal dokładnie co wchodzi w zakres umowy i na jakie warunki współpracy się decydujesz.
Umowa na stworzenie platformy czy sklepu internetowego jak każda umowa zawiera wiele różnych elementów, jednak szczególną uwagę zwróć na następujące kwestie:
- Ustalenie dokładnego przedmiotu umowy – umowa powinna szczegółowo regulować jakie warunki techniczne ma spełniać serwis internetowy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane;
- Cena – warto sprawdzić czy cena wskazana w umowie jest ceną ryczałtową i jakie ewentualnie elementy są dodatkowo płatne;
- Termin realizacji – z umowy powinno jasno wynikać, co i kiedy ma przygotować wykonawca;
- Mechanizm odbiorów – umowa powinna przewidywać sposób odbioru sklepu i mechanizmy weryfikacji czy serwis odpowiada specyfikacji dołączonej do umowy;
- Twoje zobowiązania – ustal kiedy i jakie treści, informacje masz dostarczyć wykonawcy i jakie będą skutki opóźnienia z Twojej strony;
- Kary umowne – sprawdź czy możesz obciążyć wykonawcę karami umownymi na przykład za opóźnienie w realizacji umowy, jeśli umowa tego nie przewiduje zastanów się czy nie będzie to wygodne narzędzie egzekwowania umowy w przypadku problemów;
- Zakres odpowiedzialności wykonawcy – wielu wykonawców próbuje ograniczać swoją odpowiedzialność lub całkowicie ją wyłączyć. Jest to całkowicie zgodne z prawem, ale musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy takie rozwiązanie Ci odpowiada.
- Gwarancja – sprawdź czy wykonawca przewiduje jakąkolwiek gwarancję i na jakich zasadach, czasami zamiast gwarancji wykonawcy proponuję umowy utrzymaniowe – zastanów się na czym Ci zależy.
5. Sprawdź czy wykonawca przenosi na Ciebie prawa autorskie.
Każda strona internetowa, nawet najprostsza będzie zawierała takie elementy, które są utworami, np. grafiki, layout, kod źródłowy. Jeśli chcesz stać się wyłączonym ich właścicielem to umowa powinna regulować te kwestie. Oznacza to, że należałoby określić, co jest utworem, na jakich polach eksploatacji następuje przeniesienie praw autorskich, czy przysługuje Ci prawo do dokonywania zmian w tych utworach. Dodatkowo pamiętaj, że utwór jest wytworem człowieka, jeśli zawierasz umowę np. ze spółką z o.o. to taka spółka najpierw musi pozyskać te prawa od swoich pracowników lub współpracowników. Dobrze byłoby gdyby w umowie znalazło się oświadczenie i potwierdzenie, że spółka takie prawa wcześniej pozyska. Można takie zobowiązanie zabezpieczyć wprowadzeniem kary umownej.
Nie zapominaj także o tym, że przeniesienie praw autorskich wymaga zachowania formy pisemnej. Oznacza to, że podpisanie umowy mailem, przez epuap jest niewystarczające. Forma pisemna to złożenie własnoręcznych podpisów na wydrukowanej umowie lub podpisanie umowy za pomocą tzw. podpisu kwalifikowanego. Najlepiej widać to na konkretnych przykładach – nie spełnia wymogu formy pisemnej – wymiana skanów umowy, podpisanie umowy przez epuap, podpisanie umowy przez narzędzia takie jak Autenti, DocuSign lub inne, chyba że wykorzystasz podpis kwalifikowany. Z moich obserwacji wynika jednak, że podpis kwalifikowany jest nadal rzadkością i poza największymi podmiotami, członkami zarządu dużych firm większość osób nim nie dysponuje.
MOJA RADA:
- Chroń swój pomysł przed nieuczciwymi wykonawcami – podpisuj umowy NDA.
- Czytaj projekty umów, negocjuj je, tak aby umowa w pełni odzwierciedlała Twoje oczekiwania i zabezpieczała Twoje interesy.
- Podpisz umowę w odpowiedniej formie – przy przeniesieniu praw autorskich wymagana jest forma pisemna. Jeśli nie jesteś pewien czy proponowana forma podpisania umowy jest odpowiednia skonsultuj się ze specjalistą.
- Pamiętaj, że umowa na stworzenie sklepu czy platformy to tylko początek, prowadzenie biznesu on-line będzie zapewne wymagało przygotowania wielu innych dokumentów prawnych – np. regulaminu, polityki prywatności, umów z kontrahentami, pracownikami czy współpracownikami.