Pozasądowe organy ds. rozstrzygania sporów to instytucje, które zostały ustanowione w ramach Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA). Ich celem jest umożliwenie użytkownikom platform internetowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok, skutecznego dochodzenia swoich praw w przypadku sporu z platformą.
Jak działają pozasądowe organy rozstrzygania sporów?
Użytkownik, który nie zgadza się z decyzją platformy internetowej, może skorzystać z trzech podstawowych opcji:
- Złożenie skargi wewnętrznej na platformie,
- Skierowanie sprawy do certyfikowanego organu pozasądowego, który przeanalizuje decyzję platformy,
- Wniesienie sprawy do sądu krajowego.
Certyfikowane organy ds. rozstrzygania sporów są niezależnymi podmiotami, które analizują decyzje platform pod kątem ich zgodności z prawem i regulaminami serwisów. Ich usługi powinny być dostępne nieodpłatnie lub za niewielką opłatą, a choć ich decyzje nie mają charakteru wiążącego, mogą wpłynąć na zmianę stanowiska platformy.
Certyfikacja organów rozstrzygania sporów
Każdy organ ubiegający się o status certyfikowanego podmiotu musi uzyskać certyfikat krajowego Koordynatora Usług Cyfrowych (DSC). Certyfikat jest ważny przez 5 lat i podlega odnowieniu. Warunki certyfikacji obejmują:
- Bezstronność i niezależność,
- Specjalistyczną wiedzę z zakresu moderacji treści,
- Przejrzystość procedur,
- Dostępność online,
- Efektywność działania.
Obecnie w Polsce nie funkcjonuje jeszcze krajowy Koordynator Usług Cyfrowych, dlatego brak jest certyfikowanych organów krajowych. Polacy mogą jednak korzystać z organów certyfikowanych w innych krajach Unii Europejskiej.
Lista certyfikowanych organów ds. rozstrzygania sporów
Poniżej przedstawiona jest aktualna lista certyfikowanych organów, według stanu na dzień 22 stycznia 2025 roku, opublikowana przez Komisję Europejską:
1. ADROIT
- Strona internetowa: adroit.legal
- Kraj certyfikacji: Malta
- Specjalizacja: spory dotyczące e-commerce, marketingu treści, crowdfunding, Web3, gamingu
- Obsługiwane języki: angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, włoski, portugalski
- Data certyfikacji: 10 lipca 2024
2. User Rights GmbH
- Strona internetowa: user-rights.org
- Kraj certyfikacji: Niemcy
- Specjalizacja: moderacja treści na Instagramie, TikToku i LinkedIn
- Obsługiwane języki: niemiecki, angielski
- Data certyfikacji: 12 sierpnia 2024
3. Online Platform Vitarendező Tanács
- Strona internetowa: opvt.hu
- Kraj certyfikacji: Węgry
- Specjalizacja: wszystkie rodzaje sporów związanych z platformami internetowymi
- Obsługiwane języki: węgierski
- Data certyfikacji: 29 sierpnia 2024
4. Appeals Centre Europe
- Strona internetowa: appealscentre.eu
- Kraj certyfikacji: Irlandia
- Specjalizacja: regulaminy serwisów społecznościowych takich jak Facebook, TikTok, YouTube
- Obsługiwane języki: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, włoski, niderlandzki
- Data certyfikacji: 26 września 2024
5. RTR-GmbH, Fachbereich Medien
- Strona internetowa: rtr.at
- Kraj certyfikacji: Austria
- Specjalizacja: naruszenia prywatności, cyberprzemoc, oszustwa, pornografia, ochrona nieletnich, prawa autorskie
- Obsługiwane języki: niemiecki
- Data certyfikacji: 24 października 2024
Aktualne informacje dotyczące certyfikowanych organów można znaleźć na stronie Komisji Europejskiej: Digital Services Act – Out-of-Court Dispute Settlement.
Podsumowanie
Pozasądowe organy ds. rozstrzygania sporów to skuteczne narzędzie w przypadku sporów z platformami internetowymi. Skorzystanie z ich pomocy może przyczynić się do zmiany decyzji platformy. Użytkownicy z Polski mogą obecnie korzystać z organów certyfikowanych w innych krajach Unii Europejskiej do czasu powstania krajowych instytucji.
Jeżeli chcesz dowiedzieć więcej na temat ochrony praw użytkowników internetu – zapraszam Cię na mojego prawniczego bloga https://twojeprawawinternecie.pl/