Tarcza antykryzysowa, która weszła w życie w dniu 31 marca b.r. przewiduje szereg specjalnych rozwiązań dla przedsiębiorców i pracowników. Jednym z nich jest możliwość ubiegania się przez przedsiębiorcę o dofinansowanie od starosty (lub prezydenta miasta w przypadku miast na prawach powiatu) części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne. Choć jest to forma pomocy zbliżona do dofinansowania wynagrodzeń pracowniczych z FGŚP, to jednak różni się od niej w kilku ważnych aspektach, które zostały szczegółowo omówione w końcowej części niniejszego artykułu.
Alternatywna możliwość skorzystania z dofinansowania z FGŚP oraz dofinansowania od starosty
Należy podkreślić, iż pracodawca, którego sytuacja finansowa uległa istotnemu pogorszeniu w następstwie COVID-19, nie może otrzymać dwóch dofinansowań w odniesieniu do tych samych pracowników – dotacja od starosty nie może zatem dotyczyć tych kosztów, które zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych, w tym z FGŚP. Oznacza to, że pracodawca może we wniosku o dofinasowanie od starosty wskazać wyłącznie tych pracowników, którzy nie są objęci przestojem ekonomicznym czy obniżonym wymiarem czasu pracy i dofinansowania z poziomu powiatu otrzymać wyłącznie na wynagrodzenia tych właśnie pracowników.
Przesłanki otrzymania dofinasowania od starosty
Przedsiębiorca, który będzie chciał skorzystać z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników od starosty będzie musiał spełnić łącznie opisane poniżej przesłanki:
- musi posiadać status mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
- musi nastąpić u niego spadek obrotów gospodarczych o co najmniej 30%, rozumiany jako zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym obliczone jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych,
- spadek obrotów gospodarczych, o którym mowa w pkt 2 powyżej jest następstwem wystąpienia COVID-19,
- przedsiębiorca nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy (wg stanu na koniec III kwartału 2019 r.),
- nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy.
Wysokość dofinansowania
Wysokość dofinansowania od starosty będzie zależeć od poziomu spadku obrotów gospodarczych, który wystąpił u danego przedsiębiorcy w następstwie COVID-19. Przedmiotowe dofinansowanie obejmie część – tj. odpowiednio 50%, 70% lub 90% wynagrodzenia pracowników objętych wnioskiem oraz składki na ubezpieczenia społeczne należne od tego wynagrodzenia (po obu stronach stosunku pracy).
W każdym jednak przypadku dofinansowanie nie może przekroczyć odpowiednio, 50%, 70% lub 90% minimalnego wynagrodzenia za pracę powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy w odniesieniu na każdego pracownika objętego wnioskiem.
Wniosek o dofinansowanie
Wniosek o dofinansowanie przez starostę uprawniony przedsiębiorca będzie składał do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na swoją siedzibę lub miejsce wykonywania pracy przez pracowników w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy.
Podstawą przedmiotowego dofinansowania będzie umowa zawarta ze starostą. Środki w ramach przedmiotowego dofinansowania będą natomiast przekazywane na podstawie comiesięcznego oświadczenia pracodawcy o zatrudnieniu pracowników wskazanych w umowie.
Okres dofinansowania
Przedmiotowe dofinansowanie od starosty będzie mogło zostać przyznane na okres nie dłuższy niż 3 miesiące w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19.
Obowiązek utrzymania zatrudnienia
W przypadku uzyskania dofinansowania od starosty przedsiębiorca będzie obowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową o dofinansowanie przez okres dofinansowania oraz okres równy temu okresowi, po zakończeniu dofinansowania.
W przypadku niedotrzymania warunku utrzymania zatrudnienia w powyższym okresie przedsiębiorca zobowiązany będzie do zwrotu dofinansowania bez odsetek, proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
Różnice pomiędzy dofinansowaniem do starosty oraz dofinansowaniem z FGŚP
- Pomoc od starosty zarezerwowana jest wyłącznie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców (duzi przedsiębiorcy nie mogą z niej skorzystać), z kolei z dofinansowania z FGŚP mogą co do zasady korzystać wszyscy przedsiębiorcy, w tym również ci posiadający status dużego przedsiębiorcy.
- W przypadku dofinansowania od starosty, decyzję o uruchomieniu tej formy pomocy pozostawia się poszczególnym starostom, w przypadku dotacji z FGŚP nie ma elementu uznaniowości.
- W przypadku dofinansowania od starosty jest tylko jeden sposób obliczania spadku obrotów gospodarczych, natomiast gdy chodzi o dotację z FGŚP istnieją dwa alternatywne sposoby obliczania spadku obrotów gospodarczych.
- W przypadku dofinansowania z FGŚP wymagane są niższe procentowe spadki obrotów gospodarczych (odpowiednio 15% i 25%), w przypadku dotacji od starosty co najmniej 30%.
- W przypadku dofinansowania z FGŚP konieczne jest zawarcie przez pracodawcę porozumienia z przedstawicielami pracowników, takiego wymogu nie ma natomiast w odniesieniu do dotacji od starosty.
- W przypadku świadczeń z FGŚP dofinansowane mogą być jedynie pensje pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy, takiego wymogu nie ma natomiast w odniesieniu do dotacji od starosty.