SzukajRadcy.pl

Porady radców prawnych

Prawo przewozowe - umowa przewozu krajowego i międzynarodowego CMR

Prawo przewozowe - umowa przewozu krajowego i międzynarodowego CMR

Umowy przewozowe – podstawy prawne

W polskim porządku prawnym podstawą regulacji umowy przewozu rzeczy są przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy – Prawo przewozowe, a w odniesieniu do międzynarodowego przewozu towarów na drodze lądowej, stosuje się Konwencję CMR. Regulacje te współistnieją, a ich stosowanie zależy od specyfiki danego przewozu. Chodzi o to, czy mamy do czynienia z przewozem krajowym, czy międzynarodowym.

Umowa przewozu – definicja

Zgodnie z art. 774 k.c., umowa przewozu to umowa, na podstawie której przewoźnik zobowiązuje się do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy z jednego miejsca do drugiego. Przewóz rzeczy jest w praktyce obrotu gospodarczego najczęściej spotykaną formą umowy przewozu, stąd skupimy się na tym aspekcie. Warto zaznaczyć, że umowa przewozu ma także charakter odpłatny, co oznacza, że przewoźnik zawsze działa w zamian za wynagrodzenie.

Forma umowy przewozu

Kodeks cywilny nie narzuca obowiązku zachowania szczególnej formy umowy przewozu. Umowa ta może być zawarta w dowolnej formie, a zatem może być ustna, pisemna, elektroniczna, a nawet dorozumiana. Jednakże w praktyce gospodarczej dla celów dowodowych oraz w międzynarodowych przewozach towarowych, najczęściej stosuje się formę pisemną lub dokumentową, co jest szczególnie istotne w przypadku wystąpienia ewentualnych roszczeń.

W kontekście przewozów międzynarodowych kluczowym dokumentem jest list przewozowy CMR, który pełni funkcję dowodową, potwierdzającą zawarcie umowy przewozu oraz ustalającą warunki tego przewozu. List przewozowy nie jest jednak warunkiem koniecznym do zawarcia umowy, ale jego brak może rodzić komplikacje dowodowe (art. 4 Konwencji CMR).

Obowiązki przewoźnika

Zasadniczym obowiązkiem przewoźnika jest dostarczenie przesyłki do miejsca przeznaczenia w stanie nieuszkodzonym i w określonym terminie. Z przepisów kodeksu cywilnego wynika, że przewoźnik odpowiada na zasadzie rygorystycznej za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki, chyba że wykaże, iż szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych (art. 776 k.c.).

Konwencja CMR w art. 17 również wprowadza odpowiedzialność przewoźnika na zasadzie domniemania winy (ryzyka), z wyłączeniem przypadków, gdy szkoda wynikła z działania siły wyższej, wad własnych towaru lub z winy nadawcy lub odbiorcy. Przewoźnik ma również obowiązek starannego obchodzenia się z przesyłką oraz zapewnienia jej właściwego transportu.

Obowiązki nadawcy

Z drugiej strony, nadawca jest zobowiązany do prawidłowego przygotowania przesyłki do przewozu, co obejmuje odpowiednie opakowanie, oznaczenie oraz dostarczenie przewoźnikowi niezbędnych informacji dotyczących towaru (art. 780 k.c.). W przewozach międzynarodowych nadawca odpowiada także za poprawność danych zawartych w liście przewozowym CMR, a w przypadku nieścisłości może ponosić odpowiedzialność odszkodowawczą wobec przewoźnika (art. 7 Konwencji CMR).

Odpowiedzialność przewoźnika za szkodę

Jednym z kluczowych zagadnień umowy przewozu jest odpowiedzialność przewoźnika za szkodę. Zgodnie z art. 776 k.c., przewoźnik odpowiada za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki od chwili jej przyjęcia do przewozu aż do momentu wydania odbiorcy. Zasada ta oznacza, że przewoźnik ponosi odpowiedzialność niezależnie od swojej winy, o ile nie wykaże, że szkoda powstała wskutek okoliczności, których nie mógł uniknąć ani zapobiec ich skutkom.

Warto zaznaczyć, że odpowiedzialność przewoźnika jest ograniczona do wysokości rzeczywistej szkody. W przypadku międzynarodowych przewozów drogowych, Konwencja CMR przewiduje ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika do określonej kwoty za kilogram utraconego towaru, zgodnie z przepisami art. 23. Granicą odpowiedzialności jest równowartość 8,33 jednostki rozrachunkowej za 1 kilogram brakującej wagi brutto. Jednostka rozrachunkowa (SDR), o której mówimy jest specjalnym prawem ciągnienia utworzonym przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Wyłącznie w szczególnych, wyjątkowych przypadkach odszkodowanie może być wyższe.

Zwolnienie przewoźnika z odpowiedzialności

Przewoźnik może zwolnić się z odpowiedzialności za szkodę w przypadku wystąpienia tzw. przyczyn egzoneracyjnych. Zgodnie z art. 17 Konwencji CMR, przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeśli udowodni, że utrata, ubytek lub uszkodzenie przesyłki wynikły z:

  1. wady własnej towaru, np. psucie się żywności;
  2. nieodpowiedniego opakowania przez nadawcę;
  3. naturalnych właściwości towaru, takich jak skurcz lub parowanie;
  4. siły wyższej lub nieprzewidzianych zdarzeń.

Warto zwrócić uwagę na to, że powołanie się na te okoliczności wymaga od przewoźnika udowodnienia, że szkoda powstała wyłącznie z ich powodu.

Reklamacje i roszczenia z tytułu szkód

W praktyce przewozowej niezwykle istotnym elementem jest kwestia reklamacji oraz dochodzenia roszczeń w przypadku szkód. Zgodnie z art. 74 ust. 3 prawa przewozowego, odbiorca ma obowiązek zgłoszenia szkody w trakcie odbioru przesyłki, jeśli szkoda była widoczna, a jeśli była ukryta – w terminie siedmiu dni od dnia odbioru.

Konwencja CMR przewiduje podobne zasady reklamacyjne, nakładając na odbiorcę obowiązek zgłoszenia zastrzeżeń co do stanu przesyłki niezwłocznie przy jej odbiorze, jeśli uszkodzenie jest widoczne, lub w ciągu siedmiu dni, jeśli uszkodzenia były ukryte (art. 30 CMR).

Brak zgłoszenia reklamacji w terminie nie wyklucza możliwości dochodzenia roszczeń, jednakże może istotnie utrudnić udowodnienie szkody.

Przedawnienie roszczeń

Terminy przedawnienia roszczeń z tytułu umowy przewozu są ściśle regulowane przez przepisy prawa. Zgodnie z art. 792 k.c., roszczenia z tytułu przewozu rzeczy przedawniają się z upływem jednego roku. W przypadku roszczeń z tytułu umowy przewozu międzynarodowego, Konwencja CMR przewiduje również roczny termin przedawnienia roszczeń (art. 32 CMR), przy czym możliwe jest jego przedłużenie na zasadzie porozumienia stron lub przerwanie biegu przedawnienia poprzez skierowanie sprawy do sądu.

Ubezpieczenie przewozu

Choć przepisy prawne nie nakładają bezwzględnego obowiązku ubezpieczenia przewożonego towaru, w praktyce ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (OC przewoźnika) jest powszechnie stosowane. Ubezpieczenie to chroni przewoźnika przed roszczeniami wynikającymi z utraty lub uszkodzenia towaru podczas przewozu, a także przed odpowiedzialnością wobec nadawcy i odbiorcy.

W międzynarodowych przewozach drogowych, ubezpieczenie OC przewoźnika obejmuje również odpowiedzialność zgodnie z przepisami Konwencji CMR. Warto jednak podkreślić, że ubezpieczenie OC przewoźnika nie zwalnia go z odpowiedzialności na mocy przepisów CMR, a jedynie zapewnia ochronę finansową w przypadku roszczeń odszkodowawczych.

Podsumowanie

Umowy przewozowe to złożone instrumenty prawne, wymagające od stron znajomości przepisów i staranności w działaniu. Kluczowe elementy to:

  • odpowiedzialność przewoźnika i nadawcy,
  • przestrzeganie terminów reklamacyjnych,
  • właściwe dokumentowanie warunków przewozu.

Znajomość przepisów i odpowiednie ubezpieczenie pozwalają ograniczyć ryzyko i skutecznie chronić interesy obu stron, minimalizując ewentualne straty w razie problemów.

Autor porady:
Data utworzenia:
15.12.2024

    Wyślij wiadomość

    Wiadomość jest przekazywana bezpośrednio do wybranego radcy prawnego

    Dane osobowe są przetwarzane przez Krajową Izbę Radców Prawnych z siedzibą w Warszawie, przy ul. Powązkowskiej 15 wyłącznie w celu przesłania korespondencji do wybranego radcy prawnego. Podanie danych jest niezbędne w celu realizacji kontaktu. Dalsza korespondencja następuje poza systemem szukajradcy.pl. Kliknij tutaj jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o przetwarzaniu Twoich danych osobowych.